Forretningsmodellering

Kurset hjelper deg å forstå, evaluere og utvikle nye og bedre forretningsmodeller. Vi viser deg hvordan du kan bruke Osterwalder's Business Model Canvas i teamet ditt, for å beskrive og visualisere forretningsmodeller.

Kurset er digitalt og tar 1-2 timer. Det er gratis og du styrer selv din egen fremdrift. Hvis du fullfører kurset får du et kursbevis du kan laste opp på LinkedIn.

Kurset egner seg spesielt for alle som jobber med innovasjon og forretningsutvikling, og de som ønsker å ta i bruk Business Model Canvas som verktøy i egen virksomhet. 

Claus Gladyszak er kursansvarlig. Han er strategisk rådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for organisasjonens innovasjonsrådgiverkorps. Gladyszak har laget har base i Bergen, men er involvert i kundeprosjekter i inn- og utland. Han har spesialkompetanse på innovasjon i forretningsmodeller og er sertifisert rådgiver fra Strategyzer Academy. I tillegg har han erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og bærekraftig forretningsutvikling. Han er utdannet industridesigner og har tidligere jobbet for TV2 og Vizrt. 

Dette vil du lære

  • Verktøy for å jobbe med forretningsmodeller

    Du får innsikt i et visuelt verktøy som nærmest har blitt en industristandard for å beskrive forretningsmodeller.

  • Felles språk

    Du blir tryggere og raskere til å beskrive ulike forretningsmodeller. Dette kan du bruke for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere.

  • Felles forståelse

    Du får bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt hvorfor de ikke fungerer som ønsket.

Kursinnhold

  • 1

    Introduksjon

    • Introduksjon

    • Ansvarlig for dette kurset

  • 2

    Forstå forretningsmodeller

    • Hva er en forretningsmodell?

    • Hvorfor forretningsmodellering?

    • Eksempel: Adams matkasse

    • Anbefale kurs?

  • 3

    Beskrive forretningsmodeller

    • Beskriv din forretningsmodell - steg for steg

    • Forretningsmodellens bærebjelke

    • Forstå kundejobber - selve konseptet

    • The Milkshake Mistery, Clayton Christensen

    • Forstå kundejobber - eksempler

    • Forstå kundejobber - tre typer kundejobber

  • 4

    Evaluere forretningsmodeller

    • SWOT

    • Sju egenskaper

  • 5

    Skap nye forretningsmodeller

    • Forretningsmodellens episenter

    • Fremtiden går i sirkel

  • 6

    Teste nye forretningsmodeller

    • Hva bør vi teste?

    • Hvordan kan vi teste?

    • What to ask, Justin Wilcox

    • Hjelp oss å forbedre våre tjenester

  • 7

    LinkedIn sertifisering

    • Steg for steg prosess for LinkedIn sertifisering