Hvem er dette minikurset for?

  • Alle som jobber med innovasjon og forretningsutvikling

  • Dere som har et sirkulærøkonomiprosjekt under planlegging

  • Ledere og styremedlemmer som har ansvar for bedriftens strategi og fremtidige konkurransekraft

Hvordan gjennomføre?

  • 100% nettbasert

  • Du styrer selv egen fremdrift

  • Kurset tar en til to timer, verktøyene kan du bruk så lenge du vil

Hva får du?

  • Tips om krav som vil komme

    Vi gir en kort innføring i hva EU og European Green Deal kan bety for din bedrift og hva dere bør følge med på. Nye krav er også nye muligheter.

  • Inspirasjon til å utforske flere veier mot en sirkulær økonomi

    Ideen om sirkulærøkonomi er enkel å forstå men betydelig vanskeligere å gjennomføre i praksis. Det kreves ofte innovasjon i produkter, tjenester og forretningsmodeller.

  • Konkrete eksempler

    Vi deler konkrete eksempler på sirkulære innovasjonsprosjekter og tilhørende aktiviteter som Innovasjon Norge kan være med på å støtte.

Kursinnhold

  • 1

    Fra lineær til sirkulær

    • Sirkulær økonomi v/Jørgensen & Pedersen

    • Kort introduksjon til et stort tema

  • 2

    Nye krav fra myndigheter og kunder

    • Hvordan påvirker EU og European Green Deal norske bedrifter?

    • EUs handlingsplan for sirkulærøkonomi - for de som ønsker å se nærmere på denne

    • Kilder og relevante lenker

    • Nye krav fra kunder

    • Økt forbrukerbevissthet - større bekymring v/Nathalie Eyde Warembourg, Ipsos

    • OBS! Innhold er ikke tilgjengelig for øyeblikket - Cut the crap: Waste is history | Kristine Ullaland | TEDxArendal

  • 3

    Prinsipper til inspirasjon

    • Prinsipper til inspirasjon

    • Case forretningsmodellinnovasjon: Interface

    • Case: Ogoori - plastråstoff som en tjeneste

    • Case: Spinnova X Bergans - The Collection of Tomorrow

  • 4

    Sirkulære innovasjonsprosjekter

    • Eksempel: Produsent av skolepulter

    • Eksempel: Resirkulering av plastemballasje

    • Hjelp oss å forbedre våre tjenester

Kursansvarlig

Innovasjonsrådgiver

Torunn Totland Stangervåg

Som rådgiver i Innovasjon Norge, jobber Torunn med å avdekke bedriftenes ambisjoner og behov. Inspirere, tilby verktøy og veilede selskaper til å tenke nytt. Målet er å bidra til flere gode innovasjonsprosjekter og bærekraftige forretningsmodeller for bedrifter på Vestlandet. Hun har mer enn ti års erfaring med markedsføring, innovasjon og ledelse, blant annet som marketingsjef i Orkla Foods Norge. Og som strategisk rådgiver i et design- og teknologibyrå spesialisert på å utvikle brukervennlige digitale tjenester. Torunn er utdannet siviløkonom fra NHH, og har senere studert Design Thinking: Strategisk design for innovasjon (NHH, UiB, HVL).