Hopp til hovedinnhold

Introduksjon til UX-design

Slik bruker du UX-design til å forbedre brukeropplevelser og brukskvalitet for produkter og tjenester

Å lage et design en er en overgang fra problem til løsning. UX handler om å forstå brukerens behov så vi kan levere rett tjeneste til rett tid. Men mellom problem og løsning finnes det et mulighetsrom vi bør utforske. Vi trenger å sette oss inn i problemet, slik at vi kan prototype mulige løsninger før vi til slutt begrenser designet og leverer en endelig løsning. Hele denne prosessen er UX, mens visuelt design bare er en liten del som definerer utseende på det endelige produktet. Gjennom dette kurset vil du få en introduksjon til UX, og lære metoder for å utforske og forstå brukerens behov.

Dette vil du lære

  • Personas
    • Forstå hvem brukeren er. Lær hvordan du kan observere personlige egenskaper, og hvordan du basert på innsikt fra flere brukere kan finne ut av brukerbehov.
  • Brukerreiser
    • Lær hvordan du kan bruke brukerreiser til å forstå hva brukere gjør og hvorfor. Finn ut hvordan du kan bruke brukerreiser for å oppnå bedre UX.
  • Prototyping
    • Prototyper handler om hvordan vi prøver og feiler for bedre design. I denne prosessen har vi gjerne innsikt og ideer om konsepter vi ønsker å prøve ut.