Merkevarebygging og strategisk posisjonering
I kurset bruker vi verktøy og øvelser for å finne bedriftens unike utgangspunkt, hva som gir din bedrift konkurransefordeler og hvordan du kan unytte disse fordelene til å ta en tydelig posisjon i markedet. Steg-for-steg veiledning og visuelle modeller gjør kurset lett å gjennomføre. Best resultat får dere ved å arbeide i team.
Kurset egner seg spesielt godt for små og mellomstore bedrifter som ønsker å bygge egen merkevare eller styrke posisjonering, bedrifter med internasjonale vekstambisjoner og bedrifter med etablerte merkevarer som vil tilpasse seg endringer i verden som påvirker merkevaren.
Kurset er laget av Siw Bang Larsen, innovasjonsrådgiver i Innovasjon Norge Arktis. Hun har utdannelse innenfor markedsføring og kommunikasjon, og har studert Design Thinking, Strategisk design for innovasjon (NHH, UiB, HVK). Gjennom ansettelse i forskjellige reklame- og designbyrå har hun bidratt til å bygge solide merkevarer. I Innovasjon Norge har hun jobbet med bedrifter fra alle bransjer – fra mat og drikke til bioøkonomi, teknologi og industri.
Kursinnhold
-
1
Introduksjon
-
Introduksjon til merkevarebygging og strategisk posisjonering
-
-
2
Hvorfor er det viktig?
-
Hvorfor er merkevarebygging og strategisk posisjonering viktig?
-
Innopodden | Å bli lagt merke til!
-
-
3
Varemerke, merkevare og strategisk posisjon
-
Varemerke, merkevare og strategisk posisjon – hva er forskjellen?
-
Test din kunnskap om varemerke, merkevare og strategisk posisjon
-
-
4
Hva er det - egentlig?
-
Merkevarebygging og strategisk posisjonering – hva er det og hva handler det om?
-
Refleksjonsoppgave
-
-
5
Hvordan skape innhold til merkevaren?
-
Assosiasjoner og tydelige posisjoner
-
Test din kunnskap om assosiasjoner og posisjoner
-
-
6
Merkevaren, omgivelsene og bærekraft
-
Endringer i verden kan påvirke merkevaren din
-
Verdien av merkevarebygging
-
Ville du anbefalt dette kurset?
-
-
7
Merkevaren Norge
-
Introduksjon
-
Merkevaren Norge
-
Lanseringsfilm Merkevaren Norge
-
-
8
The Explorer
-
Introduksjon
-
The Explorer
-
-
9
Oppgaver
-
Introduksjon til oppgaver
-
Hva gjør dere unike? | Posisjoneringstriangelet
-
Hvordan ser fremtiden ut?
-
Kan du tydelig definere ditt hvorfor? | Den gyldne sirkel
-
Hvem er de viktigste målgruppene?
-
Hva er bedriftens kultur og verdier?
-
Veien videre
-
-
10
Ressurser
-
Nyttige ressurser i det videre arbeidet
-
Veileder
-
Andre kurs
-
Alt innhold, 06_Eksportkompetanse
Internasjonal markedsutvikling – kurs i eksport til nye markeder
14 Leksjoner Gratis -
Alt innhold, 06_Eksportkompetanse
Ditt utgangspunkt for eksport, digitalt kurs
20 Leksjoner Gratis -
Alt innhold, 03_Markedsføring
Digital innholdsmarkedsføring og salg
12 Leksjoner Gratis