Merkevarebygging og strategisk posisjonering

Hva er merkevarebygging og strategisk posisjonering? Dette kurset handler om verdien av merkevarebygging og forskjellen mellom varemerke, merkevare og strategisk posisjon. Vi gir deg steg-for-steg veiledning og visuelle modeller som vil hjelpe deg på veien mot å ta en tydelig posisjon i markedet. Kurset er gratis.
Watch Intro Video

Se innledning til kurset

I kurset bruker vi verktøy og øvelser for å finne bedriftens unike utgangspunkt, hva som gir din bedrift konkurransefordeler og hvordan du kan unytte disse fordelene til å ta en tydelig posisjon i markedet. Steg-for-steg veiledning og visuelle modeller gjør kurset lett å gjennomføre. Best resultat får dere ved å arbeide i team.

Kurset egner seg spesielt godt for små og mellomstore bedrifter som ønsker å bygge egen merkevare eller styrke posisjonering, bedrifter med internasjonale vekstambisjoner og bedrifter med etablerte merkevarer som vil tilpasse seg endringer i verden som påvirker merkevaren. 

Kurset er laget av Siw Bang Larsen, innovasjonsrådgiver i Innovasjon Norge Arktis. Hun har utdannelse innenfor markedsføring og kommunikasjon, og har studert Design Thinking, Strategisk design for innovasjon (NHH, UiB, HVK). Gjennom ansettelse i forskjellige reklame- og designbyrå har hun bidratt til å bygge solide merkevarer. I Innovasjon Norge har hun jobbet med bedrifter fra alle bransjer – fra mat og drikke til bioøkonomi, teknologi og industri.


Dette vil du lære

  • Innsikt for å bygge egen merkevare

    Kurset gir deg innsikt i hvorfor merkevarebygging er viktig for å skape lønnsom vekst og posisjonere seg i et marked. Målet er å skape bevissthet til hva som gir din bedrift konkurransefordeler, og hvordan du kan utnytte disse til å ta en tydelig posisjon i markedet.

  • Øvelser og verktøy for merkevarebygging

    Kurset kan være starten på en prosess i egen bedrift, der dere ser nytten i å bruke enda mer kraft i å bygge merkevaren og differensiere dere fra konkurrenter. Verktøyene er egnet for å diskutere seg frem til konkretisering av strategiske valg, og hvilke konsekvenser de har for identitet, hvem vi er, hva vi gjør og hvilken rolle vi har i markedet.

  • Grunnlag for videre arbeid med strategi

    Kurset gir en bedre forståelse av hvordan du kan sikre økt brukeropplevelse og merverdi knyttet til merkevaren for å differensiere deg fra konkurrentene. Resultatet gir et godt utgangspunkt for investering i kompetansetjenester som strategisk forretningsutvikling, design og markedsføring.

Kursinnhold

  • 1

    Introduksjon

    • Introduksjon til merkevarebygging og strategisk posisjonering

  • 2

    Hvorfor er det viktig?

    • Hvorfor er merkevarebygging og strategisk posisjonering viktig?

    • Innopodden | Å bli lagt merke til!

  • 3

    Varemerke, merkevare og strategisk posisjon

    • Varemerke, merkevare og strategisk posisjon – hva er forskjellen?

    • Anbefale kurs?

    • Test din kunnskap om varemerke, merkevare og strategisk posisjon

  • 4

    Hva er det - egentlig?

    • Merkevarebygging og strategisk posisjonering – hva er det og hva handler det om?

    • Refleksjonsoppgave

  • 5

    Hvordan skape innhold til merkevaren?

    • Assosiasjoner og tydelige posisjoner

    • Test din kunnskap om assosiasjoner og posisjoner

  • 6

    Merkevaren, omgivelsene og bærekraft

    • Endringer i verden kan påvirke merkevaren din

    • Verdien av merkevarebygging

  • 7

    Merkevaren Norge

    • Introduksjon

    • Merkevaren Norge

    • Lanseringsfilm Merkevaren Norge

  • 8

    The Explorer

    • Introduksjon

    • The Explorer

  • 9

    Oppgaver

    • Introduksjon til oppgaver

    • Hva gjør dere unike? | Posisjoneringstriangelet

    • Hvordan ser fremtiden ut?

    • Kan du tydelig definere ditt hvorfor? | Den gyldne sirkel

    • Hvem er de viktigste målgruppene?

    • Hva er bedriftens kultur og verdier?

    • Veien videre

  • 10

    Ressurser

    • Nyttige ressurser i det videre arbeidet

    • Veileder