Hvem er dette minikurset for?

  • Små og mellomstore bedrifter som ønsker å bygge eller styrke egen merkevare

  • Bedrifter med internasjonale vekstambisjoner

  • Bedrifter med etablerte merkevarer som må finne ny relevans i et marked i rask endring

Hva får du?

  • Innsikt for å bygge egen merkevare

    Kurset kan være starten på en prosess i egen bedrift, og målet er å gi deg en bedre forståelse av hvordan du kan sikre bedre brukeropplevelse og merverdi knyttet til merkevaren for å differensiere deg fra konkurrentene. Verktøyene er egnet for å diskutere dere frem til konkretisering av strategiske valg, og hvilke konsekvenser de har for hvem vi er, hva vi gjør og hvilken rolle vi har i markedet.

  • Øvelser og verktøy

    Vi bruker verktøy og øvelser for å finne bedriftens unike utgangspunkt, hva som gir din bedrift konkurransefordeler og hvordan du kan unytte disse fordelene til å ta en tydelig posisjon markedet. Steg-for-steg veiledning og visuelle modeller gjør det lett å gjennomføre. Best resultat får dere ved å arbeide i team.

  • Grunnlag for videre strategiarbeid

    Kurset gir en bedre forståelse av hvordan du kan sikre økt brukeropplevelse og merverdi knyttet til merkevaren for å differensiere deg fra konkurrentene. Resultatet gir et godt utgangspunkt for investering i kompetansetjenester som strategisk forretningsutvikling, design og markedsføring.

Hvordan gjennomføre?

  • 100% nettbasert

  • Du styrer selv egen fremdrift

  • Kurset tar en til to timer, verktøyene kan du bruke så lenge du vil

  • Best resultat får dere ved å arbeide i team

Verktøy

Vi bruker verktøy og øvelser for å finne bedriftens unike utgangspunkt. Disser verktøyene egner seg for arbeid i team, og vil være et godt utgangspunkt for videre prosess i bedriften. Disse vil også kunne bidra til å gjøre dere til bedre bestillere og kjøpere av kompetansetjenester.
Watch Intro Video

Hvorfor Merkevarebygging

Kursinnhold

  • 1

    Introduksjon

    • Introduksjon til merkevarebygging og strategisk posisjonering

  • 2

    Hvorfor er det viktig?

    • 2. Hvorfor er merkevarebygging og strategisk posisjonering viktig?

    • Innopodden | Å bli lagt merke til!

  • 3

    Varemerke, merkevare og strategisk posisjon

    • Varemerke, merkevare og strategisk posisjon – hva er forskjellen?

    • Test din kunnskap om varemerke, merkevare og strategisk posisjon

  • 4

    Hva er det - egentlig?

    • Merkevarebygging og strategisk posisjonering – hva er det og hva handler det om?

    • Refleksjonsoppgave

  • 5

    Hvordan skape innhold til merkevaren?

    • Assosiasjoner og tydelige posisjoner

    • Test din kunnskap om assosiasjoner og posisjoner

  • 6

    Merkevaren, omgivelsene og bærekraft

    • Endringer i verden kan påvirke merkevaren din

    • Verdien av merkevarebygging

  • 7

    Merkevaren Norge

    • Introduksjon

  • 8

    The Explorer

    • Introduksjon

  • 9

    Oppgaver

    • Introduksjon til oppgaver

    • Hva gjør dere unike? | Posisjoneringstriangelet

    • Hvordan ser fremtiden ut?

    • Kan du tydelig definere ditt hvorfor? | Den gyldne sirkel

    • Hvem er de viktigste målgruppene?

    • Hva er bedriftens DNA? | Kjerneverdier

    • Har bedriften en personlighet som bidrar til å skape kundelojalitet?

    • Veien videre

  • 10

    Ressurser

    • Nyttige ressurser i det videre arbeidet

    • Veileder

Kursansvarlig

Innovasjonsrådgiver

Siw Bang Larsen

Siw Bang Larsen er innovasjonsrådgiver i Innovasjon Norge Arktis. Hun har utdannelse innen markedsføring og kommunikasjon, og har senere studert Design Thinking; Strategisk design for innovasjon (NHH, UiB, HVK). Gjennom ansettelse i forskjellige reklame- og designbyrå har hun bidratt til å bygge solide merkevarer. Siw har også jobbet i kraft- og telekom-bransjen, sist som direktør i Troms Kraft sitt datterselskap Pronea. I Innovasjon Norge har hun jobbet med bedrifter fra alle bransjer – fra mat og drikke til bioøkonomi, teknologi og industri. Hun har et stort hjerte for kreative næringer, og var med å etablere Buktafestivalen i Tromsø, hvor hun også var styreleder i flere år. Siw brenner for bærekraft og ønsker å bidra til at flere norske bedrifter med grønne løsninger settes på verdenskartet.