Hopp til hovedinnhold

Slik lykkes du med internasjonal netthandel

Få tips fra Innovasjon Norges eksportrådgivere om hvordan du kan konkurrere med nettbutikker i EU om de samme kundene.

De siste årene har det vært en markant økning i digitale kjøp, spesielt under pandemien. Det er forventet at dette er noe som vil fortsette å øke. Det betyr økte muligheter for deg og din netthandelsbedrift, og gir mulighet til å finne nye kunder utenfor Norge. Med tanke på disse nye mulighetene, vil vi i Innovasjon Norge hjelpe norske bedrifter som ønsker å selge internasjonalt på nett. Dette kurset gir deg praktiske tips. Vi går gjennom grunnleggende juridiske og logistikkmessige forhold knyttet til internasjonal netthandel.

Dette vil du lære:


Tilpass varene for eksport:
Immaterielle rettigheter, produktkrav og merking er viktig å ta i betrakning før du skal selge varer internasjonalt.

Juridiske krav:
Forbrukervern, info på nettside, angrefrist, reklamasjon og garantier er grunnleggende juridiske krav som må være på plass hvis du oppretter nettbutikk.

Tilpass logistikk til det enkelte markedet, toll og merverdiavgift:
Logistikkløsninger, merverdiavgiftsregistrering og toll må du også forholde deg til når du skal selge varer på nett. Lær om nyttige ordninger som kan passe for din bedrift.

Eksportsenteret kontaktinformasjon: eksportsenteret@innovasjonnorge.no